Ce ştiţi despre lectura părinţilor pentru bebeluşi şi copilaşi?

posted May 14, 2017 category Blog

reading

Mulţi dintre noi au amintirea clipelor dulci din copilărie când ne ghemuiam lângă mama sau tata şi ascultam cum ni se citeşte o poveste. Dar ştiaţi că în timp ce ne delectam cu aventurile lui Harap Alb sau Tom Sawyer se creau noi capacităţi ale creierului? Studiile au demonstrat că abilităţile lingvistice şi chiar inteligenţa depind de expunerea zilnică a copilului la un vocabular cât mai divers.

Pentru părinţi, să le citească copiilor este o metodă distractivă şi uşoară de a mări numărul de cuvinte pe care le aud copii şi de a le pune baza dragostei pentru literatură şi învăţare. Mai jos vă propunem 10 afirmaţii care reprezintă unele convingeri ale părinţilor, însoţite de comentariile specialiştilor.

1. Majoritatea părinţilor ştiu cât de important este să le citească copilaşilor săi.

Fals.

Zeci de ani de cercetări demonstrează că citirea cu voce tare este cea mai importantă activitate în sprijinul copiilor să devină cititori şi elevi de succes. Cu toate acestea, numai 33 % de părinţi le citesc zilnic copiilor săi de 8 ani şi mai mici.

2. Ar trebui să începeţi să le citiţi copiilor cu voce tare după ce împlinesc un an.

Fals.

Cu toate că niciodată nu e prea devreme să începeţi să le citiţi copiilor (se zice că încă în burtică fiind, copiii se bucură de o poveste bună), Asociaţia Americană de Pediatrie recomandă lectura cu voce tare pentru copii începând cu vârsta de 6 luni. La această vârstă începe, într-adevăr, să-l bucure să se uite la cărţi împreună cu părinţii. Jim Trelease, care cercetează lectura cu voce tare şi e autorul cărţii “Manual de citit cu voce tare”, afirmă că şi nou-născuţii savurează o  carte bună, aşa că nu dăunează lectura începută oricât de curând.

3. E important să le citiţi copiilor zilnic, la aceeaşi oră.

Adevărat.

E bine să le citiţi copiilor în fiecare zi, preferabil la aceeaşi oră (sau de câteva ori pe zi, la ore regulate). Multe familii se ghemuiesc împreună să citească ca parte din rutina de culcare. Desigur, asta nu înseamnă să săriţi peste cititul împreună dacă nu puteţi fi acasă la ora tradiţională – în acest caz alegeţi să citiţi în dimineaţa acelei zile.

4. Ascultarea unei cărţi audio echivalează cu vocea părintelui care îi citeşte copilului.

Fals.

Copiii mici savurează lectura pentru că este o formă de interacţiune cu părinţii, nu datorită poveştii în sine. De aceea cărţile audio, TV, filmuleţele vizionate la calculator şi alte forme de distracţie unilaterale nu sunt recomandate bebeluşilor şi copiilor mici. O dată ce copilul devine destul de mare pentru a se bucura din plin de ele – aproximativ la 2 ani – cărţile audio nu mai au nici o contraindicaţie, susţine Laura Jana, trainer în cadrul organizaţiei Ia şi Citeşte (Reach Out and Read). Dar sub nici o formă nu substituiţi lectura împreună cu ascultarea cărţilor audio.

5. În primele luni de viaţă, nu contează ce anume le citiţi copiilor.

Adevărat.

Nou-născuţii nu pot să înţeleagă ce anume le citiţi, aşa că în primele câteva luni orice e potrivit – puteţi citi cărţi pentru copii, un ziar sau Wall Street Journal. La această etapă, însuşi procesul de citire contează, nu ceea ce citiţi. Ţineţi cont, totuşi, de faptul că bebeluşii vor fi fascinaţi de imagini în culori aprinse şi contraste. În plus, ei se bucură de ritmicitate şi rime. Ele sunt uşor de memorat, aşa că puteţi să le combinaţi cu activităţi din rutina zilnică.

6. Copii mici preferă cărţi cu multe desene complexe, cu multe elemente la care să se uite.

Fals.

“Pentru copiii mai mici de 18 luni este dificil să înţeleagă imagini complexe pe care adulţii le decodifică cu uşurinţă”, spune Trelease. Pentru bebeluşi e greu să asocieze desenul plat ce reprezintă un măr cu fructul tridimensional, de un roşu-aprins pe care l-a văzut pe masa din bucătărie. Ilustraţiile simple îi ajută să înţeleagă ce anume văd. Căutaţi cărţi cu imagini elementare, preferabil câte una pe pagină. Alegeţi, pentru început, cărţi fără fir narativ, care să conţină doar desene mari cu obiecte de interes pentru copii şi cuvinte.

7. Este bine să citeşti multe cărţi diferite copiilor în loc să reciteşti de multe ori aceeaşi carte.

Fals.

Bebeluşii au atâtea lucruri pe care încearcă să le înveţe încât au nevoie să audă o istorioară de mai multe ori ca s-o înţeleagă cu adevărat şi să le fie familiară. Iar familiaritatea duce la încredere în sine: “Foarte puţine lucruri în viaţa unui bebeluş sunt totalmente previzibile”, afirmă Trelease. “Şi iată că vine cartea, pe care lecturile repetitive au făcut-o absolut previzibilă şi la care copilaşul a devenit deodată un expert.”Aşa că încercaţi să nu vă pierdeţi răbdarea dacă citirea de multe ori – şi răspunsuri la multe întrebări – nu scad interesul copilaşului.

8. Este important ca părinţii să-şi lase copiii să se implice în timp ce le citesc, chiar dacă sunt foarte mici.

Adevărat.

Nu vă puneţi scopul să citiţi cartea cap-coadă dintr-o dată sau să citiţi fiecare cuvânt de pe pagină. Lăsaţi interesul şi întrebările copilului să ghideze ritmul lecturii. Potrivit Asociaţiei Americane a Bibliotecilor (American Library Association), vă puteţi ajuta copiii să se implice în lectură încurajându-l să arate cu degeţelul obiectele de pe pagină, ţinând cartea aşa încât să vadă bine imaginile, variind cuvintele simple şi variind tonalitatea (schimbaţi-vă vocea pentru diferite personaje şi dispoziţii) sau daţi-i voie copilului să aleagă cartea pe care o veţi citi împreună.

9. Încercând să-i învăţaţi pe copii litere şi cifre încă de la început le vor spori bucuria citirii.

Fals.

Punând accentul pe învăţarea literelor, a sunetelor, silabelor poate eclipsa bucuria copiilor din timpul lecturii. În plus, cu toate că un copil va învăţa mai repede să citească în acest fel, în primii ani de şcoală interesul lor pentru învăţare ar putea scădea mult. “Am senzaţia că unii copii au fost presaţi să înveţe să citească de foarte devreme, dar costurile afiliate ies la suprafaţă mai târziu”, a spus expertul în dezvoltarea copiilor, Dr. T. Berry Brazelton într-un interviu pentru National Public Radio. Concentraţi-vă pe plăcerea şi comunicarea asociate cu lectura, nu pe învăţare. Treptat, copiii vor face legătura dintre felul cum sună un cuvânt şi imaginea care apare pe pagină pur şi simplu ascultând şi privind în cartea pe care le-o citiţi.

10. Puteţi să nu le mai citiţi copiilor după ce învaţă să citească de sine stătător.

Fals.

Copiii nu sunt niciodată prea mari ca să li se  citească. “O greşeală aproape la fel de mare ca a nu le citi copiilor deloc este să încetaţi să le citiţi prea devreme”, spune Trelease. Chiar şi atunci când un copil poate să citească independent, până la vârsta de 13 ani nivelul de ascultare – cuvintele şi conceptele pe care le poate înţelege când sunt rostite – este cu mult mai mare decât nivelul de citire, adică cuvintele şi conceptele pe care le înţelege în timp ce citeşte. Ascultând atunci când li se citeşte, copiii îşi completează vocabularul cu noi cuvinte. Şi la orice vârstă, copiii se va bucura de şansa să petreacă timp de calitate, unu la unu, cu părinţii iubitori.

 

Sursa: babycenter.com

0

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *